Oferujemy usługi w zakresie diagnostyki i naprawy podzespołów elektrycznych oraz elektronicznych , w które wyposażony jest każdy współczesny samochód . Dysponujemy specjalistycznymi komputerami diagnostycznymi , testerami oraz generatorami sygnałów umożliwiającymi nam szybkie wykrywanie , lokalizowanie i usuwanie usterek . Nasza oferta usług obejmuje naprawy:

  • rozruszników i alternatorów
  • instalacji elektrycznych , wiązek , sterowników
  • oświetlenia samochodów
  • alarmów , zamków i stacyjek
  • elektronicznych blokad odjazdu
  • emulatorów np. sody lambda , PDF
  • układów sterujących np. ABS , ESP , Airbag itp.
  • sterowanie układami komfortu np. klimatyzacji
  • sterowanie układami wtrysku benzyny oraz diesla
  • kasowanie inspekcji serwisowych oraz kodów błędów/usterek

Elektronika w pojazdach samochodowych.

Elektronika dokonała rewolucji w technice samochodowej. Umożliwiła błyskawiczny rozwój systemów bezpieczeństwa , komfortu i przebojem wprowadza do samochodów w nieznanej dotychczas skali multimedia , napęd hybrydowy oraz elektryczny. Czy patrząc na sznur samochodów sunących ulicą zastanawiamy się nad znaczeniem elektroniki w motoryzacji ? Elektronika w samochodzie kojarzy się najczęściej z radiem , alarmem , nawigacją... Jednakże rzeczywistość jest jak zwykle zaskakująca. Obecnie nasz pojazd bez elektroniki nie może się w ogóle poruszać. Nawet nie uruchomimy silnika ...bez zgody naszego immobilizera. Prekursorem w zastosowaniu elektroniki w samochodach jest firma Bosch . To w tej firmie w 1979 roku skonstruowano urządzenie nazwane Motronic , które zastosowano w samochodach BMW do nadzorowania i sterowania prawidłowym składem mieszanki paliwowej oraz układem zapłonowym. Urządzenie z 1979 r. ważyło 1,25 kg i zbudowane było z 300 elementów spełniających funkcję dzisiejszego mikroprocesora. Elektroniczny system sterowania silnikiem szybko modernizowano , tak że w 1996 r. Motronic ważył już 250 gramów , a dzisiejszy sterownik silnika spełniający nieporównywalnie więcej funkcji to ledwie 50-60 gramów . Jest to możliwe dzięki stosowaniu mikroprocesorów oraz technologii warstwowej w produkcji sterowników . Mimo miniaturyzacji możliwości sterowników gwałtownie wzrosły ,a szczególnie ich moc obliczeniowa.

Sterowniki mikroprocesorowe kontrolują wtrysk paliwa zarówno benzyny jak i oleju napędowego, a system EOBD skutecznie nadzoruje czystość spalin , ograniczając degradacje środowiska. Można powiedzieć , że to zastosowanie elektroniki umożliwiło wielką karierę silnikom diesla w samochodach osobowych ostatniej dekady. Sterowniki kontrolują systemy przeciwpoślizgowe ABS,systemy kontroli trakcji , odstęp pomiędzy poruszającymi się pojazdami (aktywny tempomat), ustalają stopień amortyzacji samochodów , sterują stopniem oporu układu kierowniczego , nadzorują pracę klimatyzacji, otwieranie i zamykanie szyb, okien dachowych , domykaniem drzwi i bagażników , informują kierowcę o parametrach pracy silnika , ciśnienia w ogumieniu , temperaturze zewnętrznej ,poziomie paliwa itd... . Elektronika wyposażyła pojazdy w nowoczesne żródła światła . Dzięki niej stało się możliwe zastąpienie tradycyjnych żarówek ksenonowymi , a wkrótce ledowymi , zdecydowanie podnoszącymi bezpieczeństwo jazdy nocą. Również styliści samochodów doceniają nowe technologie oświetlenia LED , dające im ogromną swobodę w tworzeniu nowego designu pojazdów .

Magistrala CAN.

Nowe możliwości jakie dawały układy mikroprocesorowe konstruktorom , owocowały zwiększającą się ilością różnorakich czujników, aktuatorów , elementów wykonawczych oraz powodowały konieczność przesyłania coraz większej ilości informacji. Samochody „obrastały” więc w przewody elektryczne , których sumaryczna długość przekraczała już 3,5 km/1 samochód. Konieczność zsynchronizowania działania wszystkich elementów oraz ograniczenia i uproszczenia wiązek elektrycznych , wymogła zastosowanie uniwersalnej magistrali danych. Nazwa CAN (Controller Area Network) określa zarówno magistralę jak i protokół przesyłu danych . Magistralę CAN opracowały firmy Bosch oraz Intel i zaprezentowały ją w 1987 r. Praktyczne zastosowanie tej technologii zapoczątkowała firma Mercedes oraz Jaguar. Magistrala CAN działa na takiej zasadzie ,że informacje wysyłane przez jedno urządzenie , mogą odbierać wszystkie inne urządzenia podłączone do niej. Magistralę CAN tworzą dwa przewody , wykonane w formie skrętki. Wszystkie elementy systemu podłączone do magistrali CAN wysyłają lub odbierają sygnał cyfrowy. Zastosowanie magistrali CAN umożliwiło obniżenie kosztów produkcji pojazdu dzięki przesyłaniu danych „jednym drutem”i zdecydowanie obniżyło zużycie miedzi niezbędnej do wykonania standardowych przewodów . Jak podała firma Mercedes zamiast zastosowania 3,5 km. kabli o wadze 65 kg. Stosuje się obecnie 2,1 km o wadze 38 kg. Dzięki temu upraszcza się też instalacja wiązki elektrycznej w pojezdzie . W Mercedesie klasy S przez magistralę przebiega ok. 1000 różnych sygnałów sterujących . Obsługuje ona 80 urządzeń elektronicznych , które wykonują ponad 200 różnorakich funkcji . Duża prędkość przesyłu danych umożliwia bardzo precyzyjne sterowanie i kontrolę wszystkich faz ruchu samochodu , szczególnie w trudnych sytuacjach – hamowania , poślizgu , gwałtownych skrętów itp.

Czy elektronika w samochodach jest niezawodna ?

Sterowniki umieszczone w samochodach muszą być odporne na bardzo niekorzystne warunki pracy, na które składają się : duża wilgotność , wibracje i szeroki zakres temperatur – od -40 do +120 stopni C. panujące w komorach silnikowych . Mimo to układy elektroniczne na ogół wytrzymują cały czas życia samochodu , tj. 15 lat . Statystycznie awarie elektroniki są rzadkie , choć poszczególnym modelom samochodów zdarzają się przypadłości „ wieku dziecięcego” eliminowane z czasem przez producenta. Firma Bosch informuje , że producenci samochodów żądają od swych kooperantów , aby odsetek wadliwych urządzeń elektronicznych był mniejszy niż 10 ppm (część jedna na milion) . To znaczy , że w ciągu 15 lat eksploatacji samochodów uszkodzeniu może ulec najwyżej 9 na milion sterowników. Ponadto systemy decydujące o bezpieczeństwie nieustannie nadzorują swoją pracę i przy sprzecznych bądż niejasnych sytuacjach wynikających np. z awarii czujnika ich funkcje są wyłączane , a kierowca informowany odpowiednim komunikatem.

Technologia diagnozowania usterek OBD.

OBD (On Board Diagnose) – jest to system nadzorowania swojej pracy przez sterowniki znajdujące się w samochodzie , zapisywania kodów błędów w pomięci oraz sygnalizowania kierowcy zapaleniem kontrolki lub komunikatem o pojawieniu się jakiegoś problemu. Jeśli więc w czasie jazdy zapali się kontrolka silnika , konieczna jest wizyta w warsztacie. Nawet jeśli samochód jedzie dalej , to może to oznaczać podwyższoną emisje spalin oraz większe zużycie paliwa .Może doprowadzić do poważnych uszkodzeń , np. zniszczenie katalizatora. Ponadto za świecącą kontrolką OBD nie ma szans na pozytywny wynik badania technicznego. Wyspecjalizowany serwis za pomocą odpowiedniego komputera diagnostycznego może odczytać zawartość pamięci błędów poprzez gniazdo diagnostyczne umieszczone w każdym samochodzie . Unika się dzięki temu kosztownych niejednokrotnie napraw „ na ślepo”.

Zapraszamy do korzystania z naszych usług.